top of page

ZARZĄD

WŁADZE: Text
Hernik-Spalinska-foto_edited.jpg

dr hab. Jagoda Hernik Spalińska

Wiceprezes

Profesor w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa) w Zakładzie Teatru oraz w Zbiorach Specjalnych (Dokumentacja Teatru), historyk teatru. Prowadzi studia podyplomowe w IS PAN na kierunku: teatrologia. Wydała książki: „Wileńskie Środy Literackie 1927-1939” (wyd. IBL PAN, 1998), „Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej” (wyd. IS PAN, 2005), „Anty-Ifigenia” (wyd. IS PAN, 2014). Teksty z historii teatru drukowała m.in. w „Pamiętniku Teatralnym”, „Notatniku Teatralnym”, litewskim piśmie „Menotyra”; o współczesnym teatrze pisała m.in. w „Dialogu”, „Teatrze”, „Didaskaliach”, litewskim „Teatrasie” (ogółem ok. 200 publikacji). Od listopada 2019 redaktor naczelny teatrologii.info. Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru, zajmuje się dramatologią.

Kuras%CC%81-foto_edited_edited.jpg

Marzena Kuraś

Skarbnik

Historyk teatru XX wieku, edytorka m.in. korespondencji Romana Brandstaettera, Wilama Horzycy, Witolda Gombrowicza, Tymona Terleckiego. Drukuje w „Pamiętniku Teatralnym”, „Twórczości”. Ostatnia książka to „Dawny afisz teatralny w zbiorach Instytutu Sztuki PAN” (2017). Od 1980 pracuje w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

BW03031.jpg

dr Antoni Winch

Sekretarz

Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, autor książki „Dramat ciemnych gier. Teatr absurdu pre-postczłowieka”. Publikował w „Dialogu”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Teatrze”, „Scenie” oraz piśmie „Witkacy! Czyste dusze w niemytej formie”. Dramatopisarz i scenarzysta. Laureat nagrody za najlepszy oryginalny scenariusz słuchowiska radiowego XVI Festiwalu „Dwa Teatry. Sopot 2016” za scenariusz „Zagwazdrane żyćko. Rzecz o zakopiańskiej miłości”. Laureat Grand Prix XVIII Festiwalu „Dwa Teatry. Sopot 2018” jako współautor, obok Dariusza Błaszczyka, scenariusza słuchowiska „Ordonka”. Ur. 1986.

MCH-rotated_edited.jpg

prof. dr hab. Marek Chowaniec

Członek Zarządu

profesor ASP – scenograf, absolwent ASP w Warszawie (1993r. dyplom w pracowni prof. Andrzeja Sadowskiego w Katedrze Scenografii). Współpracuje z wieloma polskimi scenami: Teatrem Ateneum, Współczesnym w Warszawie, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem im. Jaracza w Olsztynie. Jest autorem kilkudziesięciu realizacji dla Teatru Telewizji, reżyserowanych m.in. przez Jerzego Gruzę, Krzysztofa Zaleskiego, Marię Zmarz-Koczanowicz, Piotra Szulkina, Łukasza Wylężałka, Marcina Wronę. Ma też w dorobku szereg przedstawień muzycznych. W Teatrze Roma był współtwórcą scenografii do „Piotrusia Pana” i twórcą scenografii do musicali: „Miss Sajgon”, „Grease”. W Teatrze Buffo do spektakli ”Tyle miłości”, „Niedziela na Głównym”, i pierwszych na świecie scenografii w technologii stereoskopowej: „Romeo i Julia 3D”, „Polita” w reżyserii Janusza Józefowicza. W Operze Krakowskiej zaprojektował scenografię do „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego, „Damy Pikowej” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Krzysztofa Nazara. W 2010 r. był twórcą scenografii do widowiska „Let’s Dance Chopin” otwierającego Dzień Polski na EXPO w Szanghaju. Autor wielu projektów imprez plenerowych, koncertów i widowisk telewizyjnych. Nagroda V Festiwalu „Dwa Teatry Sopot 2005” za scenografię do spektaklu „Książę Nocy” w reż. Krzysztofa Zaleskiego

KOMISJA REWIZYJNA

k_edited.jpg

Kalina Zalewska

Przewodnicząca

Autorka recenzji, szkiców o teatrze i dłuższych rozpraw. Od 2009 roku zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika „Teatr”, członkini kapituły Nagród im. Swinarskiego i Zelwerowicza, przyznawanych przez pismo. Od 2020 roku p.o. dyrektora Teatru Telewizji. Kilkukrotna selekcjonerka Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i konkursu „Klasyka Żywa”. Mieszka w Warszawie.

Wojtowicz-foto_edited.jpg

dr Agnieszka Wójtowicz

Członek

Absolwentka krakowskiej teatrologii, historyk teatru, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa  Uniwersytetu Opolskiego. Autorka monografii „Od Orfeusza do Studium o Hamlecie. Teatr 13 Rzędów w Opolu (1959-1964)” (Wrocław 2005) oraz  „Grotowski. Bedeker opolski” (Opole 2019). Jej  zainteresowania badawcze skupiają się wokół historii teatru polskiego w XX wieku (działalność teatralna Jerzego Grotowskiego oraz życie teatralne w Wilnie w dwudziestoleciu międzywojennym). Publikowała m.in. w „Notatniku Teatralnym”, „Didaskaliach”, „Teatrze” oraz „Pamiętniku Teatralnym”. Współautorka (wraz z Teresa Kudybą) filmu dokumentalnego o Jerzym Grotowskim  Gra z pamięcią. Jerzy Grotowski w Opolu.  W tym roku ukaże się jej książka „Grotowski polityczny”.

IMG_8715.JPG

dr Przemysław Pawlak

Członek

doktor nauk o sztuce, absolwent SGH w Warszawie i studiów doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN; jeden z fundatorów i prezes Instytutu Witkacego, członek Rady Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, wykładowca Studiów podyplomowych IS PAN (specjalizacja: Historia sztuki nowoczesnej). Edytor, bibliograf (cz. 2 tomu Bibliografia Stanisława Ignacego Witkiewicza w Dziełach zebranych, PIW, Warszawa 2020, w przygot.), popularyzator twórczości Witkacego, autor tezy o biocybernetycznych źródłach katastrofizmu autora Szewców. Biograf i redaktor pism ks. Henryka Kazimierowicza (Powiernik Witkacego, PIW, Warszawa 2017 oraz Henryk Kazimierowicz. Życie i działalność 1896-1942, IS PAN, Warszawa 2021, w przygot.), opracowuje do druku Wspomnienia Henryka Jasieńskiego. Autor artykułów naukowych drukowanych w „Pamiętniku Teatralnym”, „Sztuce Edycji”, „Kulturze Współczesnej”, londyńskim „Pamiętniku Literackim”, „Witkacym!” i tomach zbiorowych oraz wpisów na witkacologia.eu. Pomysłodawca, zastępca redaktor naczelnej i korektor półrocznika „Witkacy!”. Działacz Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, organizator akcji #RatujPIW, która zapobiegła likwidacji ostatniego w Polsce państwowego wydawnictwa. Bibliofil, kolekcjoner starych znaków proweniencyjnych i calisianów.

bottom of page